27 October 2011

Infographic: Tallest Mountain to Deepest Ocean Trench


Dalam Al-Quran banyak ayat yang menggesa manusia supaya merenung kejadian alam ciptaan-Nya, moga-moga dengan cara itu akan mendekatkan diri kepada Tuhan yang Maha Pencipta. Dialah Allah Tuhan yang mencipta alam maya yang indah supaya manusia mengkaji dan menyingkap rahsianya. Juga untuk manusia mengamati pada peraturan alam, seterusnya mengambil iktibar daripadanya untuk faedah kehidupan di dunia dan juga akhirat. Seterusnya untuk menanamkan keyakinan yang teguh dalam hati para hambanya yang sentiasa waspada, di mana mereka mengkaji dalil tentang adanya Tuhan yang Maha Suci melalui segenap ciptaannya. Maka akhirnya mereka pun mengerti, menyatakan; "Tiada Tuhan selain Dia serta mengesakannya". Bahkan juga mereka bersaksi atas keagungannya dan kesempurnaannya. Sungguh, Dia itulah yang menegakkan segala sesuatu dengan keadilan dalam setiap perkara dan keadaan. Sesungguhnya Allah telah menciptakan akal dan sekaligus menyempurnakannya dengan petunjuk wahyu. Dia telah memerintahkan kepada orang-orang yang diberinya akal fikiran itu agar selalu mempergunakannya untuk mengamati dan merenungi keajaiban-keajaiban setiap ciptaannya sebagaimana firmannya yang bermaksud:-

“Dan apakah mereka tidak memerhatikan kerajaan langit dan bumi dan segala sesuatu yang diciptakan Allah” (Al-A'raf: 185)

"Katakanlah; perhatikan apa pun yang ada di langit dan dibumi .. (Yunus: 101)

"Dan Bumi pun kami hamparkan, maka sebaik-baik yang menghamparkan itu hanya Kami " (adz-Dzariyat: 48)

"Maka apakah mereka tidak melihat langit yang ada diatasnya, bagaimana kami meninggikan dan menghiaskan langit itu, tanpa suatu keretakan sedikit pun?” (Qaf: 6)


Our Amazing Planet explores Earth from its peaks to it mysterious depths.

22 October 2011

Gaddafi terbunuh mati di tembak

....

Akhirnya sekali lagi kita dapat menyaksikan bagaimana ‘polis dunia’ berjaya membunuh musuh-musuh mereka. Alasan biasa adalah untuk keamanan, demi membela nasib rakyat maka mereka masuk campur dengan hal ehwal negara orang lain. Walhal masalah di negara sendiri pun masih tidak mampu ditangani.
Sekeping gambar dan kenyataan ketua tentera di Tripoli, Abdel Hakim Belhaj, mengesahkan bahawa Muammar Gaddafi telah berjaya dibunuh dalam satu pertempuran di bandar kelahirannya sendiri
Seperti mana yang berlaku di Mesir dan Tunisia, kejayaan ini dikatakan adalah kemenangan rakyat Libya yang telah bersama-sama bangkit menggulingkan rejim Gaddafi.
Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mati akibat kecederaan semasa dia bertempur di bandar kelahirannya di sini semalam.
Gaddafi yang memerintah Libya sejak 1969 itu mati selepas ditangkap oleh kumpulan para pejuang yang menentang kepimpinannya sejak Februari lalu.
“Dia (Gaddafi) juga ditembak di kepala,” kata seorang pegawai Majlis Peralihan Kebangsaan,(NTC) Abdel Majid Mlegta kepada agensi berita Reuters.
NTC merupakan badan yang memerintah Libya buat sementara waktu selepas Gaddafi melarikan diri ekoran kejayaan para pejuang yang menentang kepimpinannya memasuki ibu kota Libya, Tripoli lewat Ogos lalu.
“Terdapat banyak tembakan ke atas kumpulannya dan dia mati,” tambahnya.
Sebelum ini dia memberitahu bahawa Gaddafi yang berumur dalam lingkungan 69 tahun ditangkap dan mengalami kecederaan di kedua-dua kakinya pada Subuh semalam.
Ketika itu, dia sedang melarikan diri bersama sebuah konvoi semasa jet-jet pejuang Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) melancarkan serangan.
NATO mengambil alih operasi ketenteraan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk melindungi orang awam pada 31 Mac lalu.
Sejak itu, jet-jet NATO mengendalikan serangan udara dan melaksanakan zon larangan terbang di Libya termasuk melaksanakan sekatan senjata menerusi rondaan di laut.

20 October 2011

di cina budak usia 2 tahun dilanggar van







  di cina seorang mangsa perempuan yang berumur 2 tahun telah dilanggar oleh sebuah van yang sedang lalu di tempat kejadian. namun pemandu van tersebut tidak menghiraukan akan hal tersebut bagaikan tiada apa yang berlaku.yang lebih menyedihkan lagi orang ramai yang sedang lalu di tempat kejadian tidak menghiraukan dan mengambil tindakan yang sewajarnya. akhirnya  ibu kepada mangsa menyedari anaknya telah dilanggar, ibunya pun terus bergegas dan mengangkat anaknya.mangsa tersebut telah di bawah ke hospital untuk rawatan selanjutnya. mangsa adalah seorang budak perempuan yang berumur 2 tahun,

disediakan oleh muhd firdaus

17 October 2011

Novel yang memprediksi takdir Titanic


Novel yang memprediksi takdir Titanic, dan kapal lain yang hampir mengikuti


Morgan Robertson, tahun 1898, menulis “Futility”. Menggambarkan maiden voyage(pelayaran perdana) dari kapal mewah untuk melintasi samudra Pasifik yang bernama Titan. Meskipun banyak yang sesumbar kapal ini tidak bisa tenggelam, kapal ini menabrak lapisan es dan tenggelam dengan memakan banyak korban. Tahun 1912, Titanic, transatlantic luxury liner, mengalami peristiwa persis seperti yang digambarkan novel. Kalau di novel , bulan kecelakaan adalah April, peristiwa tenggelamnya Titanic juga April. Kalau di novel penumpangnya ada 3000 orang, dalam realita sebanyak 2.207. Dalam novel ada 24 lifeboat, kenyataannya 20. Sebulan setelah Titanic tenggelam, kapal liar bepergian melintasi Atlantik yang berkabut dengan seorang anak muda yang mengendalikan. Saat dia ingat kembali mengenai Titanic , dan mengingat bahwa nama kapalnya sendiri adalah Titanian, dia mulai merinding dan menghentikan kapal. Saat itulah bongkah es besar menghantam di depan jalur yang mereka lewati. Titanian selamat.

lembuh yang pelik

Di, Kolkata, India, seorang petani menyalahkan anjing jiran-jirannya atas kehilangan misteri ayam ternakannya. setiap hari bilangan ayam yang diternaknya semakin kurang, pada waktu pagi nampak bulu-bulu ayam berselerakan di reban. Petani ni pun berang la, nak bangun pagi pun susah sebab ayam-ayam dia ni pun bertindak sebagai jam loceng! *ini aku tambah, huhu* Maka, dia pun buatla rancangan untuk mengintip siapakah dalang disebalik kehilangan misteri ayam ternakannya dan selepas menenyeh biji mata dia berkali-kali, dia masih tak dapat percaya apa yang di tengok!Lembu yang dibelanya dengan lahapnya melahap ayam ternakannya. *nyam-nyam* Lalu di pun berfikir, tak cukup ke rumput yg aku bagi sampai ayam aku pun dia nak lahap? Saya pun tak tau adakah pada masa saya tulis blog ni, petani ni dah dapat jawapan pada persoalan yg bermain di fikirannya tu! haha

16 October 2011

10 makluk aneh di dunia dijumpai oleh Dr.Takeshi Yamada


10 makluk aneh di dunia dijumpai oleh Dr.Takeshi Yamada



Dr Takeshi Yamada, peneliti asal Jepang, menemukan 10 makhluk aneh yang mengegarkan dunia ilmu pengetahuan. Salah satunya adalah monyet vampire di China. Seperti yang kita ketahui tentang vampire, maka hidup monyet vampire ini tergantung dari menghisap darah makhluk lain.
Uniknya makhluk ini dalam beraktiviti banyak menggunakan tangannya, seperti halnya manusia. Spesies ini diyakini sebagai mata rantai yang putus dari evolusi manusia hingga berbentuk seperti sekarang. Keunikan lainnya, monyet ini seperti burung yang menenun sarangnya.
Vampire monkey
Blue Merman
Penemuan Dr Takeshi Yamada yang lainnya adalah keong raksasa yang ditemukan dari laut terdalam. Kakinya seperti chupacabra, kerana itu diberi nama siput chupacabras.
Penemuan lainnya adalah siput pemakan daging terbesar di dunia ini, ditemukan awal tahun 2007. Siput ini juga punya senjata racun yang konon boleh membawa maut.
Giant Chupacabras Snail
Giant Carniverous Snail
Yang tak kalah mengerikan adalah blue merman yang ditemukan di Pulau Sado. Mirip spesies kadal atau bunglon. Makhluk ini juga berbahaya pada tangan-tangannya yang bisa mengembang. Bila usianya semakin bertambah, bintang ini akan terlihat mirip kodok.
Two-Headed Baby
Mumi bayi berwajah dua ini kini berada di museum kedokteran di Coney Island Hospital.
Giant Sea Dragon
Disebut naga laut raksasa ditemukan di dasar laut Pulau Awaji. Makhluk ini diduga telah punah pada awal abad ke-20.
Prehistoric Horseshoe Crabs
Dua spesies baru kepiting ladam, diduga hidup masa masa pra sejarah sekitar 400 juta tahun lalu. Baru baru ini kepiting purba ini ditangkap oleh tim peneliti dasar laut dari Universitas Higashi Osaka Jepang. Masih ada empat species kepiting purba yang diindetifikasi hidup 250 juta tahun lalu.
Human-Faced Ant
Penemuan kali ini tak kalah aneh, semut berwajah manusia. Dalam mitologi India dipercaya orang bertabiat buruk akan bereinkarnasi menjadi semut. Ada banyak semut-semut berwajah manusia yang ditemukan di India, melebihi di negara manapun. Salah satu contohnya adalah yang dimiliki dr Takeshi Yamada yang merupakan hasil ekspedisi tahun 2004. Coney Island Anthropoliogical Institute juga memiliki koleksi ini.
St. Helena Giant Earwig
Makhluk yang berasal dari St Helena ini, diduga telah punah pada beberapa decade yang lalu diduga karena pembangunan pelabuhan udara internasional di sana. Himpunan ilmuwan dan pemerhati entomologists melakukan protes dalam beberapa tahun terakhir yang menyebabkan punahnya spesies ini. Penelitian yang dipimpin Dr Takeshi Yamada pada 2005 menemukan beberapa spesies baru earwigs raksasa. Penelitian ini merupakan bagian dari program yang dilakukan di Coney Island University.
Fiji Mermaid
Fiji Mermaid sepanjang 6 kaki mirip putri duyung ditemukan di Shikoku, Jepang. Disebut Ningyo Shinko. Banyak tempat keramat agama Shinto dan kuil Budha mengabadikan mermaid ini sebagai makhluk suci.Orang datang untuk bersembahyang di tempat2 ini setiap hari.

pilot pertama yang tidak mempunyai tangan


Jessica Cox: pilot pertama yang tidak mempunyai tangan


Jessica Cox menderita cacat dan lahir tanpa lengan. Tak satu pun dari tes kehamilan ibunya menunjukkan ada sesuatu yang salah dengan dirinya. Namun ia lahir dengan penyakit bawaan langka, tetapi juga dengan semangat yang besar.


Lulusan psikologi bisa menulis, mengetik, mengendarai mobil,menyisir rambutnya dan berbicara di telepon hanya dengan menggunakan kakinya. Ms Cox, dari Tucson, Arizona, Amerika Serikat, juga merupakan mantan penari dan bersabuk hitam ganda Tai Kwon-Do.

Dia memiliki unlimited SIM, dia menerbangkan pesawat dan dia dapat mengetik 25 kata per menit.

The plane she is flying is called an Ercoupe and it is one of the few airplanes to be made and certified without pedals.


pesawat terbang dia disebut Ercoupe dan merupakan salah satu dari beberapa pesawat yang akan dibuat dan disertifikasi tanpa pedal. Tanpa pedal kemudi Jessica bebas untuk menggunakan kakinya sebagai tangan. Butuh waktu tiga tahun, untuk menyelesaikan lisensi pesawat ringan nya.


Dia memiliki tiga instruktur terbang dan berlatih 89 jam terbang, menjadi pilot pertama tanpa lengan.

5 tahun bersama , akhirnya kita berpisah jua ..


5 tahun bersama , akhirnya kita berpisah jua ..


Apakah kau merajuk kerana aku akan mendapat kekasih baru wahai peneman setiaku ??
Kalau boleh , ingin ku bawa kau bersama ku tapi apakan daya ... Mereka dah sediakan peneman baru yang lebih empuk dari kau ...
Ya.. aku tau .. madu dah ku ambil .. ku berikan sepah pada kumpulan sepah.. mereka lebih layak untuk mengambail sepah itu.. huhu..
OK ok.. rentikan merepek .. Dalam sedap sedap aku dok update blog tadi , tau tau ....
" PRAKKKKKKKKKKK "
Baik punya .. nyaris nak tersungkur .. Diorg yang dok bermeeting ngan bos dalam bilik , bantai ketawa tak hengat punya .. Caitt.. sampai hati diorg !!!
Tak pe tak pe.... Buat sementara waktu , aku pakai kerusi plastik je la.. huhu.. kerusi dah keabis stok... .. apa mau buat.. hakikat yang terpaksa aku terima satu persatu dalam dunia ini..



DSC_0177
Hurm.. kerusi oh kerusi ... selamat tinggal ... 

7 October 2011

SEGMEN : JOM TAMBAH FOLLOWER LAGI

jika anda tekan ni burung  rasanya dia akan bawah anda terbang ke blog cik may


hye,  assalamualaikum  kepada  umat  islam  semua  dan  salam  satu  malaysia,  buat  pertama  kalinya ,, saya  muhd  firdaus  bin  ahmad   membenarkan  diri  saya   untuk  mengikuti  segmen : JOM  TAMBAH  FOLLOWER  LAGI '. kalau  ada  sesiapa  yang  ingin  join,.. join  lah  apa  salahnya oke, sesiapa  yang  berminat  boleh  pergi  ke  blog" cik may  untuk  join,.. bye,.bye



6 October 2011

Alam Ghaib Dunia Moden


Alam Ghaib Dunia Moden

alt
Ketika teknologi manusia masih kuno, pergerakan mereka daripada satu tempat ke satu tempat amat lambat. Kenderaan yang perlahan kerana menggunakan tenaga binatang kemudiannya dipercepatkan dengan tenaga enjin. Tugas memasak bagi suri rumah yang mengambil masa begitu lama dengan menggunakan kayu api, dipermudahkan dengan penggunaan dapur minyak tanah, kemudian dapur gas dan kini memasak diperlekaskan dengan penggunaan oven gelombang mikro.
Kerja-kerja di pejabat yang pada asasnya menggunakan mesin taip yang lambat sudah diganti dengan menggunakan komputer. Salinan dokumen yang pada asalnya menggunakan kertas karbon yang boleh membuat paling banyak tiga salinan terang, dengan mudah sahaja digandakan kepada beratus-ratus helai melalui mesin fotostat.
Kehidupan seharian manusia yang perlahan itu dipercepatkan dengan kemodenan pengangkutan. Penggunaan barangan seharian konsumer dan peralatan pejabat pula diperkemas menggunakan elektrik. Mesin dan jentera besar pula menggunakan kuasa enjin bagi memudahkan manusia menyudahkan urusan dalam masa yang lebih pantas daripada biasa.
Malangnya, semakin singkat masa yang manusia gunakan untuk melakukan sesuatu, terjadi pula masa dan fokus manusia yang teralih dengan hal-hal lain. Pada tahun-tahun 40-an lagi, tumpuan manusia terhadap apa yang dilakukannya itu dikatakan terganggu dengan kemunculan perang pemasaran melalui iklan. Iklan muncul di mana-mana sama ada di radio, televisyen,akhbar, papan tanda, bill board, sepanduk dan poster di tempat-tempat jualan di pasar raya.
Kemunculan televisyen kabel yang mula popular pada dekad 50-an, diikuti dengan televisyen satelit pada dekad 60-an itu menjadi lebih hebat dengan kemunculan konsep pemberitaan 24 jam pada era 80-an CNN. Di negara kita, siaran televisyen setelit menjadikan tumpuan kehidupan seharian kita dipengaruhi dengan siaran tanpa henti.
Penggunaan internet pada tahun 80-an pula meletuskan satu fenomena komunikasi pada era 90-an. Dunia diistilahkan sebagai komuniti global. Istilah yang sebelum ini hanya dikonotasikan kepada kumpulan kecil masyarakat yang seragam citarasanya, kini digunakan untuk menggambarkan masyarakat global yang mempunyai satu identiti. Betapa internet telah mengecilkan sempadan fizikal yang dahulunya dibatasi dengan gunung, padang pasir,sungai dan lautan kepada dunia yang tanpa sempadan.
Apabila dunia internet meletuskan fenomena komunikasi tanpa sempadan fizikal melalui ruang dan jarak, tanpa disedari, kita seolah-olah disedut ke dalam lohong hitam alam siber yang manusia sendiri cipta. Kini, kehidupan seharian kita sentiasa diterjah dan diacah dunia alam siber. Jika sebelum ini, dunia internet membolehkan kita meluncur laju dari laman ke laman web di alam siber, pelayaran kita diperlahankan dengan kemunculan dunia blog. Melalui dunia blog, kita mula gemar berjalan ke sana ke mari dengan apa yang dinamakan sebagai blogwalking.
Kemunculan laman sosial melalui laman-laman forum, facebook dan akhirnya twitter menjadikan kita tidak sahaja berjalan, malah mundar-mandir bertemu dan bertegur sapa dengan kawan-kawan di alam siber. Akhirnya, kita sudah tidak ada masa peribadi lagi. Dunia yang perlahan dahulu dipantaskan dengan teknologi, kini kembali diperlahankan dengan teknologi juga.
Pada hari ini, sebuah keluarga boleh duduk semeja menghadap hidangan malam, tetapi masing-masing sebenarnya tenggelam timbul di dunia siber masing-masing. Di pejabat, kalau dahulu kebosanan diri menghadiri mesyuarat dilayan dengan contengan-contengan di kertas minit mesyuarat,kini tumpuan teralih dengan pelbagai cerita tentang bola, fesyen, gosip artis atau apa sahaja bersama kawan beribu kilometer jaraknya melalui internet.
Secara zahirnya kita tampak bersendirian di khalayak ramai, tapi rupa-rupanya kita bising dalam kesunyian. Hubungan kita dengan manusia lain secara fizikal telah berubah menjadi perhubungan dengan beribu-ribu kawan di alam ghaib siber. Kerana asyik tenggelam timbul berselang-seli di antara dunia realiti dan dunia siber, ada di antara kita bagai orang yang gila isim bila tidak dapat mengawal di alam manakah dia berada. Apa yang dahulunya bertujuan untukmenjimatkan masa rupa-rupanya membuang masa bila kita hilang fokus dan hilang prioriti.
Ironinya, kecanggihan teknologi siber pada hari ini membolehkan kita berada di mana-mana sahaja di dunia ini kecuali di tempat kita berdiri pada saat ini

2 October 2011

masjid nur syakirin indah jaya

 gambar ini di ambil semasa sembahyang jumaat
masjid nur syakirin

 sembahyang  jumaat



 sembahyang isyak



sembahyang jumaat
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...